روش های پیشگیری از دیابت نوع ۲ | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

بررسی روش های پیشگیری از دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ بیشترین آمار درگیری را در میان مردم دارد. این بیماری در سنین بالا ایجاد می‌شود و می‌توان با رعایت مواردی خاص، از بروز یا پیشرفت آن پیشگیری کرد. در این مطلب از سایت کلینیک شبانه روزی فولادشهر روش های پیشگیری از دیابت نوع ۲ را مورد بررسی قرار می دهیم.

کم کردن مواد قندی:

افراد مستعد به ابتلا به دیابت نوع ۲، در خوردن شیرینی و شکلات و کربوهیدرات‌ها، باید به‌شدت مراقبت کنند. تمامی این غذاها، به ذرات ریز قند تبدیل شده و وارد جریان خون می‌شوند. این افزایش قند خون، باعث بالا رفتن ترشح انسولین می‌شود. انسولینی که بدن قادر به استفاده از آن نیست و تمامی این عوامل منجر به بروز بیماری دیابت نوع ۲ خواهند شد.

 افزایش تحرک:

عدم تحرک، یکی دیگر از نکاتی است که بیماران مستعد به دیابت باید به آن توجه کنند. فعالیت و ورزش بدنی منظم، باعث افزایش سوخت و ساز بدن شده و بدن برای کنترل قند خون، نیاز کمتری به مصرف انسولین دارد. ورزش علاوه بر کم کردن میزان قند خون، در کم کردن چربی خون نیز تاثیر دارد. به علاوه ورزش کردن باعث کم شدن میزان استرس افراد می‌شود.

 دوری از استرس:

کم شدن استرس یکی از مواردی است که به‌صورت غیر مستقیم باعث کم شدن قند خون خواهد شد. بسیاری از افراد زمانی که اضطراب و استرس دارند، تمایل زیادی به خوردن شیرینی و غذا دارند. این موضوع در بیماران مبتلا به دیابت، یا بیماران مستعد ابتلا به این بیماری، یک زنگ خطر است.

علل چاقی و افزایش قند خون در افرادی غیردیابتی | کلینیک شبانه روزی فولادشهر

 مصرف آب:

نوشیدن آب نیز یکی دیگر از مواردی است که در کنترل میزان قند و انسولین خون تاثیر مثبت دارد.

 کم کردن وزن:

کاهش وزن، از عوامل مهمی است که باعث کم شدن میزان قند خون می‌شود. به‌همین دلیل پزشکان در مورد خطرات چاقی و اضافه وزن هشدار می‌دهند. به‌خصوص چربی‌های شکمی در افراد مستعد به بیماری دیابت، خطر ابتلا به این بیماری را در این افراد افزایش می‌دهد. در کنار رعایت کردن این موارد، افراد مبتلا یا مستعد ابتلا به دیابت، باید همواره دستگاه خانگی اندازه‌گیری قند خون را در دسترس داشته باشند تا به‌صورت مداوم، میزان قند خون خود را اندازه گرفته و در صورت بالا رفتن قند خون، برای کنترل آن اقدام کنند.

 کلینیک آریا کلینیک شبانه روزی فولادشهر را در اینستاگرام دنبال کنید

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

علائم بیماری دیابت هم در نوع ۱ و هم در نوع ۲، گاهی بسیار دیر خود را نشان می‌دهند. اگر از نظر ژنتیکی فردی مستعد ابتلا به دیابت باشید، یا به دلایل مختلف مانند سبک زندگی، در معرض این بیماری هستید، بهتر است که به‌صورت مرتب توسط پزشک، چکاپ شوید. اما در حالت کلی، علائمی مانند نوشیدن زیاد از حد آب، یا تکرر ادرار بدون هیچ دلیل دیگر، اولین نشانه‌هایی هستند که باید به آن توجه کرد.

علاوه بر این موارد، خوب نشدن زخم‌ها به‌خصوص در انگشتان دست و پا، از عوارض دیابت است که به‌عنوان یک زنگ خطر و مرز خطرناک قند خون، می‌توان در نظر گرفت. اگر سبک زندگی سالمی دارید، کمتر جای نگرانی وجود دارد اما اگر مصرف مواد قندی و کربوهیدرات در رژیم غذایی شما زیاد است و در کنار آن تحرک کمی دارید، باید دقت بیشتری در توجه به علائم این بیماری داشته باشید. زمانی که هر کدام از علائم دیابت را مشاهده کردید، بهتر است برای معاینه و آزمایش قند خون، به پزشک مراجعه کنید.


مطالعه بیشتر:

اثرگذاری قرص راکوتان

لیفت لثه قبل از کامپوزیت

بهترین سن بارداری در زنان و مردان